Shox Motoros Áruház » Közösség

Hogyan add el a motorodat?

Motoreladás

A legtöbben abban a kevésbé szerencsés helyzetben vagyunk, hogy nem tarthatunk otthon két nagy értékű motorkerékpárt. Vagy kevés a hely, vagy a párunk nem engedi meg, vagy – és ez a legáltalánosabb – a jelenlegi motorunk árát szeretnénk beépíteni az új szerzeményébe. Tehát valahogy el kell adni. Lehetőleg jó áron.

Megcsináltassam, mielőtt eladom?

Ha svájci vagy, akkor mindenképpen. Ott simán ráköltenek a motorra egy kisebb vagyont, mielőtt meghirdetik, csak nehogy szó érje a ház elejét. Nálunk teljesen más a helyzet. Egyesek sportot csinálnak abból, hogy nullára lehasználják a kopó alkatrészeket, mondván, legyen az új tulaj gondja. Már rég fékbetéteket, láncszettet vagy gumikat kellett volna cserélni, de ő még az utolsó fillért is megpróbálja kitöcskölni belőlük. Én ilyen eladótól nem vennék motort. Ki tudja, milyen gyakran cserélte az olajat, milyen minőségű alkatrészeket vett hozzá, szerelőhöz hordta vagy maga kókányolta otthon, minden szekértelem nélkül? Egyébként is, a legyalázott alkatrészek kiváló alkualapot szolgáltatnak a vevő számára. Egy gondos gazda, ha nem is újítja fel teljesen eladó gépét, azért egy törött indexbúrát, kopott gumit, lenyúlt láncot mindenképpen kicseréltet.

Használt motor adás-vétel
Svájci eladó motor: frissen szervizelt, új gumik, lánc, akkumulátor



Hol hirdessem?

Kézenfekvő, hogy a leggyakoribb használt jármű oldalakon vagy motoros szakportálok apróhirdetéseiben, az interneten. A legtöbben ott kezdik a keresést és ott is találják meg új kedvencüket. Próbálkozhatsz a Facebookon is. Rengeteg közösség, csoport szerveződött már mindenféle tematika szerint kifejezetten motoreladási céllal: általános (motor, nagymotor) vagy különböző márkák, típusok szerint. 20 éve még adhattál el motort újsághirdetésben, de most már ez egyáltalán nem hatékony módszer, hacsak nem fakerekű motort árulsz ősembereknek.

Használt motor adás-vétel
Eladó motorodat Facebookon is megpróbálhatod eladni



Hogyan hirdessem?

Mindenképpen szükséged lesz néhány fotóra az eladás tárgyáról. Ez többé-kevésbé össze szokott jönni, hiszen már mindenkinek van fényképezős okostelefonja, egyetlen kattintás és kész a fotó. De milyen fotó?! Nem szabad beleszaladni abba a hibába, hogy túl igénytelen fényképeket készíts a motorodról. Egy sötét fészerbe betolt, koszos, részben vödrökkel és szerszámokkal takart masina nem kelti fel a vásárlók érdeklődését. Pedig lehet, hogy jobb állapotú, mint egy drágább, frissen mosott, virágos réten fotózott másik. Érdekes, de a túl profi képek sem a legjobbak! Ha szinte katalóguskép-szerű, profi fotót készítesz róla, a vevők kételkedni kezdenek abban, hogy egyáltalán a hirdetett motort ábrázolja-e, vagy tényleg olyan állapotban van, mint amilyennek látszik. A legjobbak az egyszerű, őszinte, de azért igényes helyen, tiszta motorról, zavaró háttér nélkül készült képek, amiken minden oldalról jól láthatóan megmutatod a gépet.

Használt motor adás-vétel
Melyik a bizalomgerjesztőbb?



Mit írjak a motoromról?

Sokféle megoldás létezik. Van aki csak a lényegre szorítkozik: felsorolásszerűen leírja, hány kilométert futott, mi van benne/rajta, mikor volt szervizelve, mit kell tudni róla. A másik módszer, amikor valaki „elmeséli” motorja történetét: kiemeli az előnyeit, mit szeret benne, leírja mi volt kicserélve és őszintén elmeséli, ha van vagy volt valami hibája (pl. csúszott, de korrektül megjavították). Hogy melyik a célravezető? Az a vevő habitusától függ. Például te is biztosan olvastál már olyan hirdetést, ahol az eladó vicces (vagy annak szánt), erősen túlzó kisregényt rittyentett a motorjához. Az ilyen kevés vevőjelöltnek jön be, de azoknak nagyon.
A legjobb, ha ötvözöd az informatív és szívhez szóló részeket, így szélesebb réteget szólítasz meg a hirdetéseddel.

Mennyiért hirdessem?

Tudni kell reálisan beárazni a motorodat. Neked nyilván sokkal többet jelent (rengeteg élményetek volt együtt, egy csomót költöttél rá), mint annak, aki nézegeti, hogy vajon elég jó lesz-e neki. Szomorú hírem van. A szervizszámlákat nem szokás belekalkulálni az eladási árba. A gumi, lánc, olaj, fékbetétek, kuplung mind kopó alkatrészek, tulajdonképpen olyanok, mint az üzemanyag. A fél tank benzint sem illik beleszámolni az eladási árba. Hacsak nem zsír újak az alkatrészek, nem értéknövelő tényezők. Legjobban a hasonló évjáratú, kilométerfutású, állapotú, felszereltségű motorokhoz való viszonyítással tudod belőni, mennyiért haraphatnak rá a vevők.

Mennyit érnek az extrák?

Érdekes, de az extra tartozékok alig dobják meg egy-egy használt motor árát, pedig vásárláskori értékük a motor árának jelentős százalékát kitehette. Egy sportkipufogó például csak akkor jelent jelentős árelőnyt, ha adod a motorhoz a gyárit is. Ha nagyon alkudoznak, megteheted, hogy visszaszereled a gyári dobot és a tuning alkatrészt eladod valaki másnak külön, jó pénzért.
Egy komplett dobozszett ára több százezer forint is lehet. Jól néz ki egy feldobozolt túramotor, de nem fognak sokkal többet fizetni érte, mintha csupaszon árulnád. Új motorodat ugyanilyen dobozokkal szeretnéd felszerelni? Vedd le a dobozokat, hogy majd egy másik konzollal felszereld őket az új vasra. A megmaradt konzolt rajtahagyhatod a régi motorodon vagy eladhatod külön.
Az olcsóbb, típusspecifikus alkatrészekkel viszont nem érdemes variálni. Egy használt túraplexiért vagy bukógombáért önmagában alig kapsz valamit, viszont jó fegyvertény, ha túl sokat szeretnének alkudni a motor árából.

használt motor adás-vétel
A sportkipufogót külön is eladhatod



Miért nem viszik, mit tegyek?

Az bizony könnyen előfordul, főleg ilyenkor, télen, hogy nem ugranak rá egyből a hirdetésedre még akkor sem, ha szerinted a motorod alkalmi vételnek tűnik. Egy adott típusból gyakran van túlkínálat, sokszor várni kell, míg a vevő eltalál hozzád. A ritkaságok szintén nem szoktak egyből elkelni. Akár hosszú hónapok, sőt évek telhetnek el, mire egy igazi ínyenc „rákíván”, van elegendő pénze és éppen meglátja a hirdetésedre. Neki nem feltétlenül az olcsóság a csábító erő, hanem a megfelelő állapot. Persze az időközben érdeklődés hiányában leárazott motort áron alul fogja megvenni, pedig akár többet is fizetett volna érte.

A legfontosabb jó tanács

Légy türelmes! Tudom, hogy viszket mindened, hogy már meglegyen az új gép, de azért nem érdemes elkótyavetyélni a régit. Amikor egy érdeklődő már a telefonban vagy emailben elkezd alkudozni, engedd el! Mire odaér hozzád, onnan fog tovább alkudozni, ahol legutóbb abbahagytátok. Ha normálisan lőtted be a motor árát, előbb-utóbb úgyis el tudod adni, a kereslettel nincs probléma.
És még valami! Addig ne add oda kipróbálásra a motort, amíg le nem tették az ellenértékét! Ha az alkalmi tesztpilóta ellopja vagy nem tud motorozni és elesik, futhatsz a pénzed után.

Használt motor adás-vétel
Legizgalmasabb rész a próbakör. Az eladónak is!



Következő cikkünkben azzal fogunk foglalkozni, hogy vegyél használt motort. Figyeld az oldalunkat, le ne maradj róla!

Te mire hívnád fel a figyelmét annak, aki éppen most akarja eladni a motorját?