Shox Motoros Áruház » Közösség

Egy gumidefekt igaz története

Defektet kapni szívás. Néha csak egészen kis szívás, de néha hatalmas nagy. Az enyém olyan közepes szívás volt, de – hála néhány okos trükknek – happy end lett a vége. Mik voltak ezek?

Sok motoros rémálma, hogy egyszer defektet fog kapni. Márpedig egyszer mindenki defektet fog kapni, aki eleget motorozik. Aki már túl van rajta, az sem nyugodhat meg, mert nem olyan ez, mint a bárányhimlő, hogy csak egyszer lehet elkapni. Próbálunk is mindenféle eszközökkel felkészülni rá: defektspray, kukac, folt, ragasztó, tartalék belső, szerszámok, pumpa és ki tudja még mi. Aztán, amikor eljön az ideje, azt sem tudjuk pontosan, mihez kezdjünk velük.




Megosztás

Hallottam már olyat, hogy valaki éppen egy nyitott gumis műhely előtt vette észre, hogy defektje van. Ennél sokkal valószínűbb, hogy valahol a világ végén, hétvégén, amikor minden zárva van, felcuccolva, megázva és fáradtan ér a kínos incidens. Ahogy velem történt. Egy háromnapos túráról tartottunk hazafelé, amikor Szlovákiában kidurrant a hátsó gumim. Villámgyorsan engedett le, szerencsére azelőtt megálltam mielőtt elesek vagy szétvágja a felni az abroncsot.

Hamar előkerült egy flakon defekt spray, benyomtuk a szelepen keresztül. Rajtam még defekt spray soha nem segített, most sem. Cserébe mindent sikerült összekenni ragadós, undorító masszával. Nem állítom, hogy nincs az a jelentéktelen kis lyukacska, amit ne lehetne ezzel a cuccal kijavítani, de az enyém nem olyan volt. Egy háromcentis laposvas szakította át a gumibelsőt.



Mérlegelni kezdtünk, mik a lehetőségek?

  1. Valaki elmotorozik a legközelebbi városba, keres egy gumis műhelyt, valahogy kinyittatja és szerez egy furgont, amivel elvisszük a motort vagy legalább a kereket. (Esélytelen)
  2. Ott helyben befoltozzuk a gumit. Ha nem jön össze, még mindig megpróbálhatjuk az 1. verziót.





Belső nélküli guminál viszonylag egyszerű lett volna a képlet. Ha van nálad „kukac”, még a kereket sem kell kiszerelned, öt perc alatt megjavítod vele. Az én motorom kereke viszont tömlős. Ehhez ki kell venni, a külső gumi egyik felét átemelni a felni peremén, úgy jutunk a belsőhöz, amit aztán befoltozunk. Majd vissza az egész.

A kerék kiszerelése sima ügy volt, majd jött az első nehézség: hogyan válasszuk el a gumit a felni peremétől? Hiába ugráltunk rajta hárman, nem engedték el egymást. 

  1. trükk

Ekkor jött az a megoldás, amiről már hallottam, de még soha nem próbáltam élesben: a motor oldalsztenderével kell lenyomni. Kipróbáltuk és sikerült! Sokkal könnyebben ment mint gondoltuk.

Ezután a külső gumi egyik felét kellett átfeszegetni az abroncs oldalán. Ehhez három darab pajszerra, hivatalos nevén „abroncs peremfeszítő szerszámra” van szükség. Kettő volt nálunk, a harmadikat egy másik szerszám lapos nyele helyettesítette. És mit csináltunk, hogy az acél szerszámok ne sértsék meg az eloxált alufelnit?

  1. trükk

Legtöbbször van valakinél műanyag flakon. Ha nincs, az árokban biztosan találsz (legalábbis Kelet-Európában). Itt egy méteren belül hevert egy tökéletes példány. Szétvágtuk és kialakítottuk belőle a puha, felnikímélő műanyag betéteket a szerszámokhoz. Annyira azért tisztelem a motoromat, hogy erre nem sajnáltam az időt, pedig meg voltunk csúszva.



A belsőt kiszedtük, csúnyán fel volt hasadva, nem lehetett megragasztani. Szerencsére volt nálunk tartalék belső, azt tettük be. Persze miután kitöröltük a defektspray maradványait mindenhonnan és megvizsgáltuk a külsőt, nem maradt-e benne a defektet előidéző objektum. A belső berakása után újabb pajszerolással visszaraktuk a külső gumit a felnire. Mit gondolsz, mi jön ezután? Bizony, a síkosító!

  1. trükk

A gumisok ilyenkor ecsettel visznek fel valamilyen szappanszerű anyagot, mi tusfürdőt használtunk. Tökéletesen működött. Alig 4 bart kellett belefújni a gumiba, hogy a külső rendesen felugorjon a helyére.

Ja, azt eddig nem mondtam, hogy volt nálunk egy kompresszor? Pedig volt. Anélkül neki sem álltunk volna az egésznek! Pumpával nem biztos, hogy sikerül ennyire felfújni a gumit. 

Ami nélkül nem ment volna a defektjavítás:

- gyári szerszámkészlet

- abroncs peremfeszítő szerszámok

- tartalék gumibelső

- kompresszor

Egyéb hasznos holmik defektjavítás esetére:

- szerelőkesztyű, hogy ne koszold össze a kezed

- féktisztító spray az olajos, zsíros szennyeződések eltávolítására a motorról és a szerszámokról

A lényeg, hogy a lehető legszerencsésebb módon sikerült kikeveredni a csávából. Pikk-pakk megjavítottuk a kereket (vagy fél órát szerencsétlenkedtünk) és már mehettünk is tovább. Lehetett volna sokkal rosszabb...

Neked van már saját defektes sztorid? 
Te könnyen/olcsón/gyorsan túljutottál rajta vagy rémálom lett belőle?