Shox Motoros Áruház » Közösség

A 100-as benzin nem százas?

Avagy megéri a prémium benzin vagy csak parasztvakítás?
A cikkből azt is megtudod, hogy miért fogyaszt kevesebbet a motor osztrák benzinnel.



A 100-as benzin jobb, mint a 95-ös?

A benzin „típusaként” feltüntetett oktánszám az üzemanyag kompressziótűrő-képességét jelöli, vagyis azt, hogy mennyire lehet összepréselni anélkül, hogy magától berobbanna. Miért fontos ez?

Megvan az, hogy szív, sűrít, gyújt, kipufog?

A motor a hengereit benzin-levegő keverékkel szívja tele. Sűrítés ütemben ezt kb. a tizedére nyomja össze. Amikor a gyújtógyertya szikrát ad, a keverék begyullad és villámgyorsan elég (nem robban), maga előtt tolva a dugattyút az alsó holtpont felé. Ennek hatására jön létre a főtengelyen a nyomaték.

Ha túl alacsony az üzemanyag oktánszáma, a benzin-levegő keverék már sűrítés közben, a valódi gyújtás előtt, túl korán berobban. Ez viszont már valódi robbanás, ami akár 50-szor nagyobb lökéshullámot hozhat létre, de éppen a dugattyú mozgásával ellentétes irányba, mivel az még a felső holtpont felé tart. A jelenséget jellegzetes hangjáról kopogásos égésnek nevezik, és nem csak kellemetlen, hanem előbb-utóbb tönkre is teszi a motort. A kopogás rongálja a gyűrűket, a csapszeget, a főtengely csapágyakat, extrém esetben ki is lyukaszthatja a dugattyút. Akkor aztán vége a dalnak.

Kopogásos égés miatt megrongálódott dugattyú 

A mai motorokat 95-ös oktánszámú benzinhez tervezik, ennél rosszabb kompressziótűrésűt nem szabad beletenni, különben bekövetkezik a kopogásos égés. A 100-as oktánszámút viszont teljesítmény-növelés szempontjából felesleges, hiszen a benne tárolt energia pont ugyanannyi.
Sok sztorit hallani prémium benzintől megtáltosodott motorokról. A tulajdonosok beszámolói ellenére önmagában a 100-as benzin nem okoz teljesítmény-növekedést, ezt fékpadi mérések is alátámasztják.


A tulaj szerint a drága benzintől 200-at mutatott az órája. Hogy? :) 

Kinek találták ki a 100-as benzint?

Emelt kompressziójú motorokba elkel a 100-as oktánszámú benzin. Másik dugattyú vagy vékonyabb hengerfejtömítés alkalmazásával lehet növelni a sűrítést a hengerekben. Egy ilyen átalakítás viszont már a tuning kategóriába tartozik. Szakértelem nélkül nem érdemes belevágni, hiszen némi plusz teljesítmény helyett könnyen egy kinyírt blokk lehet a végeredmény.

Tuning dugattyú magas kompresszióhoz 

Miért érdemes mégis 100-as benzint tankolni?

A prémium benzinek nem csak oktánszámban különböznek a sima „paraszt” benzintől. A hozzá adott adalékanyagok – állítólag – tisztítják és védik a motort és az üzemanyagrendszert. Lehet, hogy ez igaz, de olyan kis különbségekről beszélünk, ami nemhogy tankolásonként, de szervizperiódusonként sem kimutatható.
Ellenben van valami, amiben egyértelműen jobb a prémium üzemanyag. Hosszabb ideig álló motornál a sima 95-ös benzin „berohad”. Bizonyos összetevők elpárolognak, a visszamaradó nyálkás, büdös trutyi pedig eldugítja a porlasztókat és tönkreteszi az üzemanyag-szivattyút. Téli tárolás előtt ajánlatos 100-as benzinnel feltölteni a motort, hogy tavasszal simán induljon, ne a motorszerelőnél kelljen kezdeni az idényt.

Berohadt benzin a porlasztóban 

Jobb-e az osztrák benzin a magyarnál?

Egy városi legenda szerint Ausztriában, az ottani benzinnel kevesebbet fogyaszt a motor. Ez igaz is meg nem is. A benzin minősége ugyanolyan, mint az itthoni nagy hálózatoknál, viszont az utak minősége sokkal jobb, nem kell úthibákat, kátyúkat kerülgetni, felbontások miatt lassítani. A forgalom ritmusa teljesen más: az Alpokban ritkábban dugul be a forgalom és az utak sincsenek tele felesleges korlátozó táblákkal. Ráadásul a magyarok túrázni mennek a sógorokhoz, az pedig nem a „felpattanok a motorra, elugrok valahova” típusú, rövid távú, sok megállással és elindulással tarkított közlekedésről szól. Túrán minden motor kevesebbet fogyaszt.

A tempó egyenletes, de nem extra nagy. Így könnyű keveset fogyasztani 

A különböző benzinek minősége, valós vagy vélt tulajdonságaik rengeteg vitára adnak alapot. Valaki tudományos, valaki tapasztalati alapon közelíti meg a kérdést, a megoldás soha nem egyértelmű.

Te milyen benzinre esküszöl?